Omställningsdag

Ja, vad ska jag säga om dagen igår? Tankarna virvlar runt i huvudet.... Mycket givande och inspirerande var det i alla fall att träffa alla speciella människor som var med :) Och vilket härligt ställe, för att inte tala om Ralf som byggt upp alltihopa, vilken varm och go människa! Växhuset i Mobodarne :) Jag ska absolut åka dit fler gånger.

Martha och Anders pratade om inre och yttre värderingar under sin föreläsning. De satte verkligen ord på sådant som jag gått och kännt men inte riktigt kunnat sätta ord på. Om vilka värderingar som styr oss människor. Jag tycker ju att många människor glömmer bort vad som betyder något i sin jakt på nya prylar och semesterresor. Lite kort kan man väl säga så här: Inre värderingar är sådana som är viktiga "på riktigt" (i min värld), medlidande, mänskliga relationer - mjuka värden om man så vill. Medan yttre värderingar är sådant som status, makt, pengar och karriär. Tyvärr styrs vårt samhälle i Sverige alltför mycket av yttre värderingar i nuläget. De berättade även om sitt liv på torpet i Tiveden, med fjällkor och utedass. Jag fick verkligen lust att ta med mig Pär dit och hälsa på :)

Jag känner mig inte riktigt redo än att berätta om våra samtal under kvällen. Måste smälta allt själv först men det blev både skratt och gråt, hopp och förtvivlan. Känner mig ändå på något sätt lugnare nu än innan, vi är ju ett helt gäng, många fler än vi som var med igår, som försöker dra åt rätt håll och någon skillnad ska vi väl lyckas göra hoppas jag...

Kommentera här: