Helgens skörd

I fredags var vi ute i skogen tillsammans med Pärs bror och hans fru. Vi plockade blåbär och svamp :) Det gäller ju att fylla på i förråden nu innan vintern kommer. I självhushållningens namn....
 
 
Nu ligger de på tork bredvid kaminen i TV-rummet...         
 
I ärlighetens namn hittade inte vi många svampar men vi fick alla som de hittade också så det blev lite :) Det tackar vi för. Blåbär blev det så där en 4-5 liter, det var nog sista vändan för i år. Hönsen var väldigt glada, vi satt inne i hönsgården och rensade - de älskar verkligen blåbär.
 
 
Vi har en rätt eländig häck (eller vad det ska föreställa) av Häggmispel... Det blir ganska mycket bär på dem så jag tänkte att det var dumt att låta de vilda fåglarna få alla. Så igår plockade jag det som fanns kvar. Det blev 1,6 liter som jag frusit in i portioner åt hönsen, de gillar de här bären - själv tycker jag att de är väl beska men ska prova att göra marmelad på dem nästa år för det känns som att smaken skulle passa till marmelad.
 
  
 
Känner mig rätt nöjd med den här helgen trots att det inte blev någon tur till skogen idag som vi hade tänkt. Vi tar en sväng någon kväll till veckan istället, vi längtar alltid ut efter en dag på jobbet....
 

Kommentarer:

1 Sanna:

skriven

Mmm alltid härligt att få åka ut i skogen, blir en tripp för mig idag också.. <3

Hmm blir gula kantareller bra torkad? Har alltid fått höra att man skall frysa in dom och torka trattisarna.. *Nyfiken i en strut.. * =)

Hunnit plocka rönnbär åt hönsen då? Tänker på dom varje gång jag passerar ett fullmatat rönnbärsträd.. Torkar du om jag plockar? ;)

Kramar
Sanna




Svar: Det funkar bra att torka gula kantareller bara man delar dem i små bitar så att de hinner torka innan de ruttnar :) Jag brukar göra dem långsmala...
Vi har plockat en del rönnbär för frysa in, sen torka och så prova om de tycker om :)
Petra

2 Sanna:

skriven

Aha då skall jag också testa det nån gång, just nu har jag ju frysen full utav gula kantareller..
Tänkte bara plocka på mig trattisar och blåbär och torka nu..gett upp mer eller mindre med lingon..ger ju inget när dom köper in för bara 10kr/kg..men plockade 4 hinkar lingon idag bara för att mormor ville ha en hink..gick av bara farten.. ;) haha..

Oki..ja jag har läst att vi människor skall kunna äta torkade rönnbär också..dom skall vara lika nyttiga som gojibär.. =)

Kram
Sanna

Svar: Rönnbär är väl nyttiga men frågan är hur goda de är.... Jag tänkte i alla fall testa att göra gelé av dem, det blir säkert gott :)
Petra

Kommentera här: