Isarna på arktis smälter fortare än någon kunnat ana....

Det finns en strof som kommer i min hjärna när jag tänker på klimatförändringarna och dess effekter.
 
"Mitt hopp är en skatskjuten kråka och jag är ett springande barn,
som tror det finns nån som kan hjälpa mig än,
som tror det finns nån som har svar....
Och jag springer med bultande hjärta, jag springer på taniga ben,
och jag bönar och ber fast jag egentligen vet att det redan är aldeles för sent"
                                                                                  Mikael Wihe
 
Jag säger som min vän B.O. brukar säga
- Jag är skiträdd alltså!
 

Kommentarer:

1 Marie:

skriven

Skjuter ifrån mig. Gör det jag kan och vill för miljön och för framtiden. Men oroar mig inte just nu. Tänker inte på isarna.

Har andra bekymmer i en närmare framtid som jag oroar mig mer för.

Men det är klart att det finns med i tankarna....


Svar: Det är inte isarna i sig som är oroande (men det fattar du ju) det är vilka konsekvenser det får för klimatet när de smälter som skrämmer mig. Temperaturökningen går fortare när isarna krymper eftersom det då finns mindre is som reflekterar bort instrålningen från solen...
Kanske dina bekymmer hänger samman med mina.... Resursbrist och ett ohållbart ekonomiskt system går inte ihop i längden. Särskilt inte om klimatet får tuppjuck samtidigt.

Hoppas i alla fall att det finns en enklare lösning på dina bekymmer, som jag också tänker mycket på, än på klimatfrågan.
Petra

Kommentera här: