Jobb, jobb och jobb....

Att försöka bli mer självförsörjande samtidigt som man jobbar heltid är inte aldeles lätt, mycket måsten blir det - särskilt den här årstiden. Men jag VILL inte ge upp mitt självförsörjnings projekt och jobbet KAN jag inte ge upp. Är ju ändå glad och tacksam för att jag har ett jobb.
 
Men nåja, nog med gnäll!
 
När jag kom hem idag så matade jag bina. De i den ilskna kupan gjorde verkligen skäl för sitt öknamn idag, jag märkte redan när jag lyfte på taket att de var sura. Det är ett helt annat tonläge i den andra kupan, de poade bara på med sitt och brydde sig inte alls att jag lyfte på deras tak. Men nu har de mat i alla fall, hoppas att de äter slut på allt :)
 
Idag har vi skördat det sista (nästan i alla fall, vi har en radda potatis kvar på baksidan) i trädgården. De potatisar som Pär satte i våras blev riktigt stora och fina, både de som växt i sand och de som växt i jord :)
 
 
 
Så fanns det lite morötter kvar också
 
 
Kålrötterna var det riktigt eländigt med i år, en sorglig syn...
 
 
Maskätna och fula, det blir hönsmat av nästan alltihop. Hoppas på bättre lycka nästa år, tror jag ska bygga ett tält i fiberduk åt dem då och plantera krasse i närheten så kan de eländiga larverna äta på den istället...
 
Den sista skörden av tomater från växthuset plockade jag in också.
 
 
Tillsammans med de jag tog in från uterummet här om dagen så har jag nu två liter mer eller mindre gröna tomater att göra något kul av.... Marmelad kanske?
 
Jag fick mer äpplen av svärmor i söndags :) Jag kokade kompott av dem också, fast det blev mer som mos eftersom de var väldigt mogna. Gott som bara den i alla fall.
 
Nu känner jag mig nöjd med dagen och tänker sätta mig vid brasan och virka en stund :)
 
 

Kommentarer:

1 Sanna:

skriven

Åh va mycket gott ni skördat, härligt att kunna fylla på förråden trots att det tar på krafterna ibland.. =)

SV: Jo nog vet jag att bäst före datumet inte är att "lita på" så..men det finns ju folk som kastar samma dag varan "går ut"..helt galet..snacka om att helt ignorera sitt eget sunda förnuft..smakar/luktar/ser bra ut är ju oftast helt ätbart.. ;)

Nu tänker även jag "ge upp" för dagen..har just diskat det sista och nu tänker jag krypa upp i soffhörnan med virkningen och mumsa på nygjord bananpaj och glass.. ;) hihi..

Stressa lagom gumman <3
Kram
Sanna

Svar: Ja, det har blivit lite i alla fall :) Önskar mig dock äpplen av någon hårdare sort, jag vill prova att torka äppelringar...
Det har varit lite mycket på senaste tiden - ja. Borde nog stanna upp och andas lite... Ses senare :)

Kram
Petra

2 Victorias jul:

skriven

Vad kul att bli självförsörjande, förstår att det är mycket jobb

Svar: Mycket jobb, men det är givande. Väldigt långt kvar också, jag har ju nyss börjat men det går inte att stressa fram. Roligt är det :)
Petra

Kommentera här: