Slitna vantar

Det ligger något meditativt i att laga kläder. Precis som i odling och annat handarbete. Det tar den tid det tar och det är ingen idé att försöka skynda på det. Skönt och befriande. Jag har länge haft ett par mycket slitna fingervantar liggande i lådan. Jag gillar dem eftersom det är lite ull i dem och brukade använda dem under lovikkavantarna innan de blev jättetrasiga. Tänkte slänga dem men ville inte. Förutom ett par småhål som var lätta att sy ihop så fanns det ett stort hål på tummen...
 
 
Jag tänkte att det lättaste sättet att laga dem på vore att köra en "stoppa-strumpa-lagning". För er som inte vet hur en sån går till: Man syr först runt hålet och sen gör man som en väv över hålet. 
 
 
Det blev inte jättesnyggt men vad gör väl det? Jag kan använda mina slitna vantar ett tag till och slipper köpa nya :)
 
Vi behöver bli bättre på att ta tillvara på det vi har. Att laga saker är ett viktigt steg i den riktningen. Att köpa bra saker som håller länge och som faktiskt GÅR att laga om de ändå går sönder, är ett annat.

Kommentarer:

1 Petras mamma:

skriven

Såg min mamma framför mej när jag såg bilderna och läste det du skrivit, bra att ta till vara på och laga det som gått sönder.

Svar: Ja, tur att jag fått lära mig att laga saker av min mamma :)
Petra

Kommentera här: