Avsteg och undantagskrukor

Det går bra med köpstoppet tycker jag. Det hindrar mig från att handla sånt som är halvonödigt. Helt onödiga saker också, i de fall sådana kan vara frestande. Dock fick jag göra ett avsteg från den hårda linjen igår. 
 
Jag köpte en ny handsfree.
 
Den gamla gick sönder för ett tag sen och jag kan bara inte prata i mobiltelefon utan. Jag får skitont. Yngste sonen tycker att jag är knäpp men det hjälper inte. Jag får ont i alla fall. Så därför kände jag att jag hade inget val. Men faktum kvarstår. Första avsteget från köpstoppsåret.
 
Sen har jag bestämt mig för två saker som är undantagna från köpstoppet.
 
Det ena är en handgjord sockerkaksform i keramik, med tillhörande fat. Jag har länge letat en sådan (jag hade en förr som mellansonen lyckades slå sönder när han var liten) och skulle jag ha turen att ramla på en någonstans så tänker jag köpa den utan prut. Tipsa gärna om ni vet någon som gör sådana här omkring. Det ska alltså vara BÅDE form och fat.
 
Det andra är en sorts krukor som jag samlar på. De första (som fick mig att börja samla) ärvde jag av mormor. Vita, fina som man bara får tag på begagnade. Hittar jag sådana på nån loppis eller, som oftast, på Erikshjälpen så slår jag till. Fick faktiskt tag på två sist jag var på Erikshjälpen. Var där med mellansonen och hans flickvän och köpte stolar, de flyttar ihop i detta nu :) Men i alla fall så här ser "undantagskrukorna" ut:
 
 
Finns i flera storlekar och jag tycker väldigt mycket om dem. Bra med vita, hyfsat neutrala krukor - de tröttnar man aldrig på :)
 

Kommentarer:

1 x-handarbete-pyssel:

skriven

Låter sunt!
Jag tycker det är detta som är lite grejen med köpstoppet. Inte att faktiskt nolla helt under året, utan att verkligen tänkta igenom vad man vill ha in i sitt liv. Att tänka till både en och två gånger - kan jag göra på något annat vis? Har jag något hemma som fungerar lika bra? osv.
När man sedan väl bestämt sig för att köpa något så vet man att det är något man verkligen vill ha in i livet!
Fortsatt lycka med köpstoppet!

Svar: Tack :)Det är faktiskt riktigt roligt med köpstopp! Det trodde jag inte när jag började.
Trodde nog att det skulle bli lite jobbigt men än så länge är det mest kul. Dessutom respekterar andra att jag inte kan köpa saker eftersom jag har köpstopp, utan vidare kommentarer. Lite lustigt att det är lättare att acceptera att jag väljer bort att köpa saker än att acceptera att jag inte äter kött. För många i min omgivning, menar jag...
Petra

2 x-handarbete-pyssel:

skriven

Nämen, det trodde jag inte, att det skulle vara större acceptans för köpstopp än att vara vegetarian.
Men där ser man!

Trevlig helg!

Svar: Nej, jag är också förvånad.Tack och detsamma :)
Petra

Kommentera här: