Det här är ju löjligt!

6:e juni ska järnnätterna vara över här hos oss.
Det sa alltid mormor.
Och det brukar vara så.
Efter det kan man plantera ut alla känsliga plantor.
Men i år blev det annorlunda.
 
Nog för att det brukar vara kallt på midsommar.
Men i år tog de väl i lite väl mycket.
Det här är inte vad man förväntar sig att hitta på midsommardagen.
 
 
 
 
Ledsna och frusna squash- och pumpaplantor. Fem grader och isande vindar var i överkant (eller kanske man ska säga i underkant?) för dem i natt. Hoppas de klarar sig. Ser tveksamt ut för den översta...
 
 

Kommentarer:

1 x-handarbete-pyssel:

skriven

Så tråkigt! :(
Jag pratade med en gammal trädgårdsmästare tidigare i juni och han sa bestämt att järnnätterna var senare i år. 16:e sa han.
Tyvärr vet jag inte varför. Det hade ju varit intressant att veta!

Svar: Jasså, undrar hur man kan veta det? Hade verkligen varit intressant. Som tur var har jag några squashplantor som inte flyttat ut än. De står vid husväggen och har klarat sig, får plantera ut dem i helgen :)
Petra

2 x-handarbete-pyssel:

skriven

Ja, man kan verkligen undra hur man kan veta!
Han sa det så bestämt att jag liksom kom av mig att fråga något om det... ;) Och så pratades det vidare om annat.

Svar: Blir lätt mycket intressant prat när man träffar på en trädgårdsmästare :)
Petra

Kommentera här: