Sådd och omskolning

I helgen roade jag mig med att så frön och sätta om småplantor.
Började med att så purjolök. Provar att så i toarullar i år.
 
 
Inte såjord, utan vanlig näringsrik jord. Jag brukar sällan använda såjord. Fick en bra skörd av Purjolök förra året. Mycket näring verkar vara tricket.
 
 
Ett frö i varje rulle.
 
 
Sen skolade jag om en massa chili, aubergin och paprika.
 
 
 
Nu är det så där trevligt överbefolkat i ett fönster :)
 
 
Om någon känner behov av en chiliplanta så hojta till!
 
Sen sådde jag tomater. Som vanligt på tok för många. Det är ju så roligt! Men i år kommer jag att ha ett stort växthus så jag kommer att ha plats för betydligt fler än i fjol. Den största svårigheten är på slutet, innan det är dags för utplantering, när det är tokfullt överallt. De vanliga stackars krukväxterna får leva på undantag då.
 
 
Utöver de gamla trotjänarna - "Tiny Tim", "Gardeners Delight", "Yellow Pear", "Red Pear" och "Tigerella" - provar jag en del nya sorter - "Dansk Exort", "Sibirjak", "Moneymaker" och "Brandywine" i år. De är nya för mig alltså, inte nya sorter i egentlig mening.
 
Nu är det väntans tider. Igen :D
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Sanna:

skriven

Oj! Det var inte så liiite plantor du dragit upp heller gumman.. ;) Inte omöjligt att jag kan adoptera några sen.

Kram
Sanna

Svar: Det blir gärna lite mycket ja...
Petra

Kommentera här: