Den arbetsfria trädgården.

Jag läser om täckodling och inspireras. Visserligen har jag använt mig litegrand av täckodling hittills också. Men inte "på riktigt". Att alltid ha jorden täckt av ett tjockt lager hö eller annat organiskt material. Slippa det mesta ogräset, uttorkning och luckring. Få en mullrik jord. Slippa gräva. Få större skörd. Slippa gödsla. Det sistnämnda är i och för sig inget självändamål hemma hos oss eftersom vi har en hel del hönsgödsel som behöver få komma till nytta. Men det går ju att blanda med det i det övriga täckmaterialet :)
 
Ruth Stout får det att låta superenkelt och jag vill gärna tro henne. Som varande rätt klen så underlättar den här metoden säkert mycket för mig. En viktig sak att tänka på i sammanhanget är dock att det tar några år innan det blir så där skitbra. Särskilt när man, som jag, har lerjord. Men bättre bör det ju bli genast så det är bara att köra igång.
 
Sonens flickvän jobbar på ett stall. Där har de gammal hö de vill bli av med. Helt perfekt för mig som tänkt satsa helhjärtat på täckodlandet den här hösten. "Ska bara" få hem det och sen lägga ut det i mina grönsaksland. Bäst tid att börja tycks vara på hösten, vilken också känns logiskt. Men man kan så klart börja när helst andan faller på. En viktig lärdom av den här boken är att man ska göra som man vill. Göra det som känns rätt.
 
Det gillar jag.

Kommentarer:

1 x-handarbete-pyssel:

skriven

Låter bra med täckodling!
Men en sak som slår mig om de rekommenderar hö är alla frön som kommer med höet, kan inte de bli ett ogräsproblem?
Men du kan ju låta hönorna sprätta i höet, så är väl fröna snart väck?!
Lycka till med din täckodling!
Själv använder jag uppsamlare på gräsklipparen nu och täcker rabarberlandet. Vill ha lite luckrare jord där. Det värsta är att sniglarna trivs där...men det får väl bli till att ha ankor!

Svar: Enligt Ruth, som använt den här metoden i många år, är lagret av hö så tjockt (ca 20 cm) så att nästan inga ogräs orkar ta sig igenom. De som ändå kommer upp täcker hon bara med mera täckmaterial eller så drar man bort dem. Sniglarna hemma hos mig ställer till mest i min djupsäng där jag odlar i sand, i alla fall i år. Växterna där har fört en lite bortglömd tillvaro och säkert blivit känsligare för angrepp på det viset. Snigelproblemet verkar vi inte slippa...och ankor kan säkert vara trevliga att ha :)
Petra

Kommentera här: