Årets första Äppelkompott

Pär var iväg till Roteberg och hämtade tre kassar med äpplen.
 
 
Jag började med att göra kompott på tre kilo. Jag brukar skala och dela hälften för hand och köra hälften med äppelsvarven. Jag vill ha ganska stora bitar i min kompott och det blir bara mos om jag kör allt med svarven. Jag kommer inte att gör kompott på alla äpplen eftersom det är mycket sommaräpplen och kompott blir bäst på vinterfrukt. 
 
 
Kokar äpplen och vatten tillsammans med kanelstång. Jag gillar kanelsmaken :) Kokar tills det är lagom mosigt med mjuka bitar kvar. Sen i med lite socker, röra om och koka upp. 
 
 
Jag seriliserar burkarna i ugnen på 100 grader medan jag pysslar med kompotten, häller i kompotten direkt när den är färdig och skruvar på locken. Brukar hålla bra i källaren utan konserveringsmedel.
 
 
 Recept
1 kg skalde och urkärnade äpplen
1 msk vatten
1 kanelstång 
1 dl strösocker
 
Jag har gjort kompott på 2 kilo till och Pär har gjort äppeldricka. 
 
 
Det är ändå massor av äpplen kvar. Kanske det får bli lite äppelkaka också...
 
 

Kommentera här: