Roligt med biokol

Jag har ju tjatat en del om det här med biokol som ni kanske minns :) Kul att tillverka och bra att använda. För er nya läsare så har jag skrivit om det här; biokol och här; biokol igen.
I alla fall så tyckte många som jag pratade med då att det lät lite flummigt, som flower power eller liknande. Nu gör Rörlunda reklam för sitt biokol i "Allt om Trädgård". Lite kul tycker jag.
 
 
Men det är lite onödigt att köpa biokol när det är så enkelt att göra det själv :)
 
Helst ska man ju också mätta sitt biokol med gödning innan man gräver ner det. Har man höns eller tillgång till annan gödsel så använder man ju det, men annars går det bra att kissa på det också. Kisset tränger in i porerna på kolet och näringsämnena släpps sedan sakta ut i jorden. Långtidsverkande jordförbättring. Risken för urlakning minimeras. Kiss är ett fantastiskt gödningsmedel som är väldigt underskattat. Gratis och miljövänligt. Man kan även använda det som flytande gödsel och vattna med det, bara man ser till att späda ut det för det är starkt. 1 del kiss och 10 delar vatten tror jag är lagom. Flytande gödning funkar på växande gröda men gödslat biokol kan du gräva ner när du vill, till exempel på hösten när landen ändå ligger där tomma och tråkiga. Hamnade kanske lite på avvägar nu men tänk er, gratis, miljövänlig jordförbättring! Egen biokol, mättat med eget kiss... Vi sluter kretsloppen ;)
 
 

Kommentarer:

1 x-handarbete-pyssel:

skriven

Intressant!
Detta har jag inte läst något om tidigare.
Går till dina gamla inlägg och läser på!
Tack! :)

Svar: Gör det. Tydligen gjorde de biokol i "Trädgårdsonsdag" förra veckan också :)
Petra

Kommentera här: