Biokol

I helgen roade jag mig med att tillverka lite kol.... Tänkte använda det som jordförbättring i trädgården :)
Började med en helt vanlig burk (som jag tagit hem från jobbet sen den blivit tom, reklam-godis från något företag), gjorde fyra hål i locket och la i lite skrums från vedboden i burken.



Pär hade gjort eld i kaminen, eld är ju en förutsättning för att göra kol ;) Fick ju vänta lite så det blev fin glöd först förstås...



I med burken....



Sen var det bara att vänta.....och efter ett tag stod det lågor ur hålen på burken :) Urkul! Tyckte jag då, som inte har så stora krav på vad som är kul :D Kolla! Häftigt va?



Koldioxid binds i kolen och lagras sedan i marken när jag grävt ner kolet plus att det fungerar som jordförbättrning. Bling bling!

Burken var ju inte så fin när det var klart men det gör ju inget. Det går att använda den igen.



Finfint kol blev det, ska absolut göra detta flera gånger!

Kommentera här: