Stress, energi och framtidsvisioner

Jag har känt mig så fruktansvärt stressad hela dagen idag. Utan att förstå varför. Antog att det var frustration över allt som är rörigt på jobbet men efter lite tankeverksamhet så konstaterade jag att sånt inte brukar göra mig stressad på det här sättet. Det är mera taggande. Nu kändes det fundamentalt. Jag kom hem från jobbet och tände i kaminen, värmde lite te och satte mig ner en stund. Funderade....

I samma stund jag insåg vad stressen berodde på rann den bara ur mig. Igår hade vi teambuilding med jobbet och gick bland annat igenom företagets vision om hur vi (företaget) ser ut om tio år. Buisniss as usual, ständig tillväxt bla bla bla. Om tio år, i min värld, ser samhället så annorlunda ut att vi inte ens kan föreställa oss det idag. När jag då hör hur de här två människorna som jag respekterar och ser som intelligenta och vettiga personer, står och säger det här som är så tvärs emot min egen uppfattning skapas en konflikt inne i mig. Våra värsldbilder går inte ihop. Och jag känner panik vid tanken på att det ska bli som de tror. Om vi inte ändrat samhällsordningen tills dess är vi riktigt illa ute, eller egentligen - det är vi redan.

Just nu känner jag mig rätt tömd på energi, jag jobbar för ett företag som bygger styrsytem till maskiner som gör det möjligt för människor att exploatera tuffa miljöer. Våra apparater sitter i skogsmaskiner, på gruvmaskiner och oljeborrar. Ni kan förstå att det känns fel för mig. Visserligen bygger vi även för tåg och det får väl ändå väga upp endel... Jag behöver mitt jobb, måste ha pengar som alla andra och det är ett trevligt gäng jag jobbar med, de trivs jag verkligen med - människorna. Jag försöker se till att vi inte använder miljövidriga kemikalier i vår produktion och kanske kan jag göra något åt vår miljöpåverkan. Men jag jobbar faktiskt åt ett företag som vill åt ett håll medan jag vill åt ett helt annat, det är - för mig - riktigt stressande. För att klara vardagen måste jag bortse ifrån det och det går ofta, men inte alltid. Som nu, när vi pratar framtidsvisioner och de kolliderar totalt med varandra.

Kommentarer:

1 Snah Ren G From:

skriven

klimatstress?

2 Marie:

skriven

Tänkte på det under teambuildingen - miljöansvar verkar inte ligga på priolistan men där kan vi och framförallt du komma in. Trycka på mot mer miljömedvetenhet. Få företaget att inte lägga produktionen utomlands i länder där inte miljöansvar fungerar så bra och korta ner transporter m.m. Du fixar det där tror jag.... ett steg i taget... Go girl!

Kommentera här: