Eko-mat.

Många påstår ju att det är för dyrt med ekologisk mat men visste du att vi i Sverige lägger 35-40% av våra matpengar på chips, läsk, godis och kakor! Är inte det helt otroligt?!? Lika som att folk tycker att mjölken är dyr samtidigt som de köper vatten på flaska... Det är dags för oss i Sverige att vakna upp och fundera över vad som egentligen är viktigt, vad är det som får kosta pengar? Varför förväntar vi oss att allt ska vara skitbilligt och ändå superbra? Det fattar ju alla att det inte går ihop... Hur kan man gå och köpa billig fläskfile på ICA och sen förfasa sig över att djuren har det så dåligt? Rent logiskt så går det inte att föda upp en gris på ett bra sätt och sen sälja köttet för inga pengar alls. Bönder sysslar inte med välgörenhet, de vill också få lön - precis som vi andra. Om vi vill ha bra mat som produceras på ett hållbart sätt så måste vi vara beredda att betala vad det kostar. Jag vet att det är svårt för många, jag vet hur det är att vara luspank och inte ha något annat val än att köpa det billigaste. Men jag vet också, av egen erfarenhet, att det går att avstå från andra saker än bra mat, kanske avstå från nya kläder, semestrar, prylar eller liknande och inte äta så mycket dyrt kött till exempel. Jag säger inte att folk är dumma, jag tror bara att många glömmer bort att tänka....och det är ju faktiskt bekvämast att låta bli.....egentligen.

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Jag håller med dig:). Jag kan tycka att man åtminstone kan försöka göra i den mån man kan ekonomiskt hur plånkan än ser ut. För det handlar ju även om din egna kropp och/eller dina barns.

2 Bodypalace:

skriven

ekomat har faktikt blivit billigare tycker jag

3 Michael:

skriven

Så du säger att vi ska avstå från kläder för att köpa dyrare mat som det är marginell skillnad på?



Skaffa ett jobb istället.

4 Lina:

skriven

oj vad bra blogg ;D

5 Ville Niskanen:

skriven

Riktigt bra inlägg!!

6 Petra:

skriven

Tack för snälla kommentarer :)

Michael; jag har ett jobb, det är inte marginell skillnad på maten och var och en väljer så klart själv vad man vill prioritera. För mig är bra, giftfri mat viktig och när jag hade det riktigt dåligt ställt valde jag att lägga mina pengar på ekomat istället för dyra kläder och resor.

7 Matilda:

skriven

Ja, det handlar i mångt och mycket om prioriteringar. Många verkar prioritera billig mat och färre klädinköp för att kunna åka på långsemester över vintern (exempelvis till Thailand där de sedan spenderar än mer på mat och kläder). Känns som att det kan vara svårt för vissa att ändra sina traditioner och ersätta lördagsgodiset mot ekologiska ägg. Ibland känner jag mig kluven, jag lägger också pengar på resor och godsaker, men är medveten om att detta inte kan "kompenseras" med en liter eko-mjölk i veckan. Jag försöker göra så mycket jag kan, men det är ibland svårt i en storstad. Har också, precis som du, börjat med In/ut-listor i år, hoppas att jag på så vis kan dra ner min konsumtion ytterligare.

Kommentera här: