Trädgårdstankar 2012

När det nu är ett nytt år så funderar jag över våren och sommaren och allt jag vill göra och odla i vår trädgård. Den är ju rätt platt och tråkg för tillfället, knappt några buskar, just inga blommor, bara två fruktträd och gräs, gräs och åter gräs... Det ska förändras och jag ser verkligen fram emot det arbetet :) Jag vill ha många bärbuskar, just nu har vi tre svartvinbärsbuskar och det känns löjligt lite. Inte för att jag vill ha fler sådana men röda och vita vinbär, krusbär och hallon vill jag då ha. Och flera äppelträd! Ingrid-Marie och Aroma står överst på önskelistan, de ska jag nog köpa för pengarna jag fick när jag fyllde år tror jag. Jag tänkte plantera svagväxande äppelträd och bärbuskar runt den blivande köksträdgården. Planen är att köksträdgården ska vara runt "totempålen", nära huset alltså. Vi har massor av pallkragar, de ska jag odla mina grönsaker i :) Jag ska prova att odla i sand och gräsklipp i år, det ska bli spännande. I alla fall morötter och andra rotfrukter borde ju trivas hur bra som helst med det. Nu ska jag sätta mig med Impecta-katalogen och fundera över vilka fröer jag ska beställa, snart dags för den första sådden :)


Om någon har sticklingar eller en bärbuske ni vill bli av med så är jag intresserad ;)

Kommentarer:

1 Emma Varga:

skriven

Vi har nog iaf en vinbär om du vill ha. Tror den är röd. Har även massor med plommon om du vill komma å gräva upp en, vi ska rensa ut till våren och ta bort lite. Även ädelspirea om du vill ha.

2 Petra:

skriven

Låter bra Emma :) Jag tar gärna både vinbär och plommon, får kolla på Spirean hur den ser ut innan jag slår till på den :)

Kommentera här: