Lite surr

Nu har alla "kycklingarna" börjat värpa - så nu har vi, officiellt, inga kycklinar mer. Bara höns och tuppar. Här om dagen fick vi tre små bruna ägg :) Tyvärr har de stora hönsen bestämt sig för att ta en paus precis nu, så vi får ändå inte mer än vad vi gör av med själva. Men dock, att vara självförsörjande på ägg är ju inte så illa...
 
Idag har jag matat bina igen, troligen för sista gången i år. Det skulle ju bli rätt varmt de närmaste dagarna så då äter de nog mera. De hade i alla fall ätit upp allting sen sist, även de i den "ilskna" kupan. Så nu vågar jag hoppas att de överlever vintern :)
 
Vi äter egenodlad potatis och fisk (som vi fått av en kompis, som hon och hennes man fiskat upp i Bergviken) till middag. Sån fisk har jag bestämt mig för att äta, alltså "hemmafångad" eller hur man nu ska uttrycka det. Gott blev det också :)
 
 Skörden av gråärt blev minimal i år men jag har i alla fall några att så nästa år. Vitlök har jag inte satt än så det börjar bli hög tid! Det blev riktigt bra vitlöksskörd faktiskt, trots att jag tyckte att jag var väldigt sen att sätta dem höstas också. Får jag bara ner dem snart så funkar det nog den här gången också...

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

vilken härligt liv!

Svar: Höns är livet :)
Petra

Kommentera här: