Helgens skörd

Vi hann med en skogstur den här helgen också, trots allt kalasande :)
Saga fyllde ju sex år igår så vi hade kalas hela dagen då...

Men idag gav vi oss ut :) Till "Ångbåtarna"
 
Först när vi kom fram blev jag ganska ledsen...
 
       
Svenskt skogsbruk när det är som bäst!
 
Men stenarna var STORA och vi hittade väldigt mycket lingon, samt en halvliter blåbär.
 
       
 
Det blev som sagt mycket lingon och jag rensade dem hos hönsen i vanlig ordning och de blev, som alltid, väldigt glada för det. Imorgon ska jag koka sylt på dem, lingonen alltså - inte hönsen ;)
 
 
Vi har också hunnit ta upp potatisen ur djupsängen, gjorde middag på en del av dem. De var goda :) Resten ligger nere i källaren. Fick besök av svägerskan och hennes dotter, bra så blev det mesta av tårtan uppäten....
 
Jag fick äpplen av svärmor igår (som hon fått av någon annan) och de har jag gjort äppelkompott av ikväll.
 
 
Vi fick plommon också men dem har vi mumsat i oss som de var...
 
 
 

Kommentarer:

1 Sanna:

skriven

Underbart! Själv känner jag mig alltid så rik när jag får fylla på "förrådet" med så mycket gott ifrån moder naturs generösa skafferi. =)
Kanske blir en skogstripp imorgon för våran del också..inte för att det egentligen behövs men kan bara inte låta bli..älskar att vara ute i skog och mark.. =)

Hoppas du får en tokfin vecka! <3
Kramar
Sanna

Svar: Vi hade tänkt oss en skogstur idag men vinden var ju så busig så vi hoppade över det. Ha det bra du också :)
Petra

2 Sanna:

skriven

SV: Blev ingen skogstripp för oss heller..men kanske imorgon.. ;)
Åhh tack vad glad jag blir! Ser verkligen fram emot att få sätta spaden i jorden nu..lite fel säsong att längta redan..men men får en hel lång vinter att planera och dona då i alla fall.. =)

Hoppas vi får tid att fixa och dona med hylla in på södran innan fredagen också..vill ha ordning på torpet..hihi..blir jätte bra med hantverk i första "rummet"..du får se när du kommer dit. =)

Kramar
Sanna

Svar: Vi kan väl satsa på torsdagkväll? Ifall jag hinner baka nåt också :)Man kan frossa i frökataloger HELA vintern....och chili ska ju sås i jan/feb, precis som paprika :)
Kram
Petra

3 Sanna:

skriven

SV: Mmm blir till att drömma och planera..kanske får man nya ideer efter ett tag med Färnebo folkhögskola också..ja om jag nu kommer in där förstås.. =D hihi..

Torsdag låter som en toppenide! =)

Kram
Sanna

4 Marielle:

skriven

Haha du är rolig Petra :). Varför inte prova göra sylt på hönsen;)? Jag gillar allt och förstår verklige natt du gör allt som du gör. Skulle jag göra om jag hade hus med. Det är så kul att läsa och se bilderna :). Vi är inne på samma linje du och jag :).

Svar: Hönssylt? Nja, jag är ju vegetarian ;)Men ni får väl köpa ett hus då, med stor tomt så ni kan bli självförsörjande :)
Petra

Kommentera här: