Nödvändighet och tacksamhet.

Vad som är nödvändigt eller inte beror väldigt mycket på vem man frågar... Och i vilket perspektiv man tänker sig frågan. Jag menar det är en väldig skillnad på vad som anses nödvändigt för en person som vuxit upp i Sudan kontra någon som vuxit upp i Sverige.
 
Jag funderar en del på det där ibland för att jag tror att det är nyttigt att ifrågasätta sig själv och sina vanor. Sen vet jag inte om mitt funderande leder till något rent konkret och praktiskt men kanske det hjälper mig i min omställning. När man tänker efter så är det mesta man anser sig inte kunna leva utan egentligen bara lyx, som te och kaffe till exempel. Hur ofta hör man inte frasen "Jag skulle inte överleva utan kaffe". Det är ju något man bara säger i förbifarten, jag menar alla vet att man inte dör av kaffebrist (även om jag ibland påstår att jag varit nära döden av tebrist, så är det ju bara snack). Det korrekta vore att säga "Jag skulle inte vilja leva utan kaffe" (eller te då, i mitt fall). Därmed inte sagt att man vill dö om man inte får kaffe eller te, bara att livet skulle bli mycket tråkigare utan det. Men livsnödvändigt? Knappast...
 
Sen är ju frågan vad vi människor mår bäst av. Mår vi bra av allt överflöd vi har i vårt land? Kanske vore det bättre att ha lite mindre, att få sakna och kämpa lite? Många människor i Sverige idag mår psykiskt dåligt, kan det bero på att vi inte känner oss behövda? Att vi inte är en del i ett större sammanhang längre? Jag tror inte vi mår bra av att bara finnas för vår egen skull, alla vill väl känna sig behövda?
 
För mig är det viktigt att reflektera över vad jag har. Det är så lätt att glömma allt man borde vara tacksam för att man har och istället börja tycka synd om sig själv för det man saknar.... Jag vill inte tänka så, därför påminner jag mig själv om vad det är jag är tacksam för. Här utan inbördes ordning.
 
  • Jag har ett hus att bo i.
  • Jag är frisk.
  • Niklas
  • Tomas
  • Pelle
  • Saga
  • Det finns många stora träd här där jag bor.
  • Resten av släkten.
  • Jag kan handarbeta.
  • Min trädgård.
  • Pär.
  • Vedkaminen
Det finns så klart tusen saker till att vara tacksam och glad över men det här var det jag kom på just nu. Vad är du tacksam för?

Kommentarer:

1 Marina:

skriven

Antar att många mår psykiskt dåligt av många olika orsaker.Tex sjukdom,oro över sina närmaste,sina barn,arbetslöshet,ingen mat på bordet osv.Men så är mäniskan och skall så vara ty det är naturligt.jag är tacksam över många saker här i livet ,listan kan göras lång.samtidigt som listan på saker åt andra hållet är säkerligen lika lång :)Men jag är tacksam att mina barn mår bra,att jag står på benen ,att varje dag ha mat,husrum ,ja vardagliga saker alltså.Jämför jag med de fattiga och de lidande i krigsdrabbade länder har jag det ofantligt lyxigt!Det hänger också lite på vad eller vilka man jämför med.ett väldigt svårt ämnde det där :)Och så klart såhär mitt i natten flyter tankarn ganska bra och detta kan göras till nästan en bok :)men icke sa nicke!!nu skall jag gå vidare !!

Svar: Så klart finns många orsaker till psykisk ohälsa, jag tänkte mer på att det ökar generellt i just vår del av världen - vi som har det så bra rent materiellt...
Det är en mycket viktig poäng du har när du säger att det beror på vem man jämför sig med, ska jag jämföra mig med de som har det bättre eller de som har det sämre? Beror väl på hur man väljer att tänka... Tack för en intressant kommentar :)
Petra

Kommentera här: