Detta har hänt.

Jag går omkring med en känsla av att det inte händer så mycket på omställningsfronten i mitt liv just nu. Därför tänkte jag försöka göra en liten sammanställning på vad jag gjort, i den riktningen, den senaste tiden för att se hur välgrundad den känslan är. I och för sig är det ju så att nu när det nästan är vinter så är det inge odling på gång, vilket är ett mycket viktigt inslag i min omställning.
 
På den positiva sidan:
 
Det senaste vi gjort är att göra en extra ammortering på billånet. Vi sålde den dyra bilen och har köpt en larvigt billig gammal bil. Eftersom vi använder bilen så lite är det onödigt att ha en som kostar mycket pengar. Pär ville även ha en med dragkrok för att kunna hämta sånt som kan fås gratis bara man forslar bort det. Den förra hade ingen dragkrok och hade även behövt lagas för en hel massa pengar... Det här att minska på lånen (och för all del alla fasta utgifter) är ett viktigt steg mot ett mindre oljeberoende liv. Mindre fasta utgifter = mindre sårbarhet för förändringar. Tillexempel vad gäller jobb på en svajig arbetsmarknad, vi som har våra anställningar på samma företag också...
 
Vi har börjat ha torrvaror på "2-binge" här hemma. Det innebär att vi alltid har ett eller två (beroende på hur mycket som går åt) oöppnade paket av torrvaror. Exempelvis vetemjöl, socker, havregryn, pasta - ja ni fattar. Även ljus och tändstickor ingår. Jag vet inte riktigt om det kan räknas som omställning, kanske är det mer en katastrof-försäkring, men det känns som ett naturligt steg ändå. Kan ju komma till pass om vi får lite ont om pengar om inte annat. Lämpligt är det också för saker tar aldrig slut här hemma längre :)
 
Jag har sålt en hel del på loppisen. Inte för några stora summor men det blir mindre prylar hemma hos mig i alla fall. Igår var jag dit med två kassar fulla med prylar och kläder.
 
Jag har ordnat en föreläsning på biblioteket här i byn. Anders Persson från Söderhamn kommer och pratar om omställningens betydelse inför kommande kriser. Det ska bli intressant och jag hoppas på bra diskussioner. Nu på tisdag klockan 19 om någon vill komma :)
 
På den negativa sidan:
 
IN/UT-listan har spårat ur igen. Jag har svårt att hitta inspirationen. Märker faktiskt av när jag inte skriver den, det är mycket lättare att köpa halvonödiga saker då... Så det är nog bäst att jag tar tag i den igen!
 
Jaha, nä. Den var nog inte så välgrundad den där känslan ändå för det händer ju en hel del. Den beror nog på sagda frånvaro av odling...

Kommentarer:

1 Sanna:

skriven

Ja himmel gumman..du/ni är superduktiga! Önskar jag hade gubben med på noterna jag också..men men..
Ser verkligen fram emot tisdagen, har fått barnvakt till lilltrollet och Felix är med..positivt!! =)
Och jag kan bidraga med 7 minus till din in och ut lista..har som sagt sålt hyfsat på loppiset.

Kram
Sanna

Svar: Jo, det är ju lättare när man drar åt samma håll och hjälps åt. Jättekul att Felix kommer med på tisdag!
Tack för det, ska genast skriva upp det på listan :)
Kram
Petra

Kommentera här: