Mitt långsamma liv

Jag säger ofta att jag vill leva långsamt.
Det är aldeles sant.
Sant är också att sen jag blev sjuk så MÅSTE jag leva långsamt.
För att må bra.
 
Vad innebär det då för mig att leva långsamt?
Det jag strävar efter är detta:
Jag försöker ge mig själv tid.
Tid till att reflektera, tid till att vila.
Jag försöker vara närvarande.
Umgås fysiskt ELLER via internet, inte båda samtidigt.
Ge mig själv tid att vara med barnen, ge mig själv den glädje det innebär att spendera tid med dem.
Jag undviker att "flänga".
Jag vill vara medveten.
Medveten om vad jag väljer att prioritera och varför.
Mycket viktigt eftersom jag inte orkar allt.
 
Jag försöker bygga in det här i mina rutiner, så att det blir enkelt och självklart.
Ett enkelt exempel är att jag inte har facebook i mobilen.
Det är bra för mig att vara frånkopplad, avkopplad.
Ett annat är att undvika att använda bilen.
Att gå eller ta bussen innebär att jag gör mindre antal onödiga resor.
Jag läser hellre papperstidningar och böcker än på en skärm.
När jag läser på datorn är det lätt hänt att bli distraherad av allt annat som finns i den.
En bok är en bok, finns inga sociala medier eller andra distraktioner där.
 
Kanske ett långsamt liv för mig innebär ett mera fokuserat liv. Ett mindre splittrat liv. När jag virkar, virkar jag. När jag läser, läser jag. När jag ser på TV, ser jag på TV. När jag umgås med barnen kollar jag inte facebook. När jag umgås med vänner surfar jag inte på internet. Det är i alla fall så jag vill och behöver ha det. Det lyckas så klart inte alltid. Men jag övar och blir med tiden bättre på att göra som jag vill.

Kommentera här: