Tråkig dag eller inte...

Idag blev det lite tråkigt....
Då kom jag på att jag skulle väcka liv i mina pelargoner, så blev det genast roligt istället.
Eländiga stackare. Så här ser de ut efter en halv vinter på vinden.
 
 
Lite pyssel och beskärning senare.
 
 
Och sen är det bara att vänta och vattna :)
När de repat på sig lite ska jag sätta om dem i ny jord så blir de glada.
Det är kul att gå och titta på dem. Att se hur de växer, allt det nya gröna som kommer.
Skott finns för den som vill ha.
 
Jag har länge funderat på att köpa en "krukmakare". Ni vet en sån där flådig grej som man använder för att göra krukor av tidningspapper.
 
Bilden är ärligt stulen...
 
Billiga krukor blir det. Mycket lämpligt eftersom det bara är att plantera ut hela paketet när det är dags. Tdningspappret förmulnar ju snällt i jorden och man behöver inte riskera att skada några rötter som annars när man tar ut plantan ur krukan.
 
Men det jag skulle komma till var att en vän länkade till det här youtube-klippet på facebook:
 
Skapa krukor av tidningspapper
 
Att man inte tänkt på det själv.... Smart, enkelt och gratis :) Dessutom kan man tillverka precis vilken storlek man vill på krukan beroende på vilken typ av burk/flaska man använder. Så slipper det bli en till pryl på IN/UT-listan också...
 
Sen har jag klätt av granen också. Nu hade det börjat barra rejält av den så nu kändes det motiverat. Tidigare har jag inte haft någon lust att slänga ut den. Den fick bo kvar och vara till glädje så länge som möjligt. Men nu var gränsen nådd...
 
Snart blir det rotsaksgratäng med egenproducerade kålrötter. Potatis och lök var vi tvungna att köpa, de egna är slut för länge sen. Blir till att utöka odlingen till våren :)
 
Trevlig helg!
 

Kommentera här: