Odla gräs eller potatis?

Jag funderar mycket när jag är ute och går med Clinton.
Det är en av de stora fördelarna med att ha hund.
Det ger mig tid att tänka.
Nu när odlingen är högaktuell i mitt liv (det är ju vår, även om inte tjälen gått än) så spinner gärna tankarna runt just detta och särskilt då odling av egen mat.
 
Det bor 11 400 personer i den här kommunen.
Vi skulle lätt kunna bli självförsörjande på mat.
Lätt.
Det finns hur mycket mark som helst.
Traktorer, bönder och djur.
 
När jag går omkring här i vårt lilla samhälle ser jag alla dessa eviga gräsmattor.
Vilket ofantligt slöseri med tid och yta.
För att inte tala om resurser.
Makiner och drivmedel.
Onödigt, tråkigt arbete.
 
Undrar hur mycket potatis vi skulle kunna få på dessa gräsmattor?
Om ALLA i hela Ovanåkers kommun odlade potatis istället för gräs.
Det skulle vara fantastiskt.
Konsum och ICA kunde sluta sälja potatis.
Vi kunde dessutom äta den obesprutad.
 
Jag blir så trött när jag tänker på gräsmattor.
Många säger att de inte skulle ha tid att odla mat.
Men gräs har de tid att odla?
En fin gräsmatta kräver många fler arbetstimmar än ett potatisland.
Det kan jag lova!
 

Kommentarer:

1 Frida:

skriven

Håller med! Mindre gräsmatta, mer mat!

Svar: Absolut.
Petra

Kommentera här: