Fjärilsväxter och andra nyttigheter

En vän frågar efter tips på växter som fjärilar gillar som hon kan ha på balkongen.
Ja! Vilken rolig fråga :)
 
Redan nu kan du sätta ut luktvioler och hyacinter. 
Vissa penséer producerar nektar, jag brukar lukta på dem
- luktar den sött så får den sorten följa med hem.
Jag bedömer blommor mer efter doft än utseende
- producerar de ingen nektar får de inte bo hos mig.
Jag har hittat en gul minipené som jag har panterat ut på bron
- den är poppis bland humlorna i alla fall :)
 
Kryddväxter är bra för både fjärilar och humlor, de funkar ju bra i krukor också.
Oregano, Timjan, Mynta, Salvia, Gurkört, Temynta, Isop till exempel.
Gukört är extra bra eftersom nektarn fylls på fort efter att någon varit där och ätit :)
Just det, Kryddtagetes får vi inte glömma - blommar tills frosten tar den om en nyper bort vissna blommor eftersom.
 
Isop
 
Oregano (Kungsmynta)
 
Om du har en blåsig balkon bör du sätta upp ett vindskydd. Fjärilar gillar lä och värme.
Ett fågelbad är bra, uppskattas av alla insekter - bara det inte är för djupt så de drunknar.
Jag har ett stort fågelbad med stenar i botten så att de kan krypa på stenarna. 
Luktärt gillas också men jag tycker att det är svårt att odla dem i krukor.
Kanske kan det funka med någon lågväxande sort. Prova :)
 
Luktärt "Franciscus Cupani"
 
Blomstertobak luktar gott, är snygg och gillas av fjärilar - liksom Lavendel.
 
Lavendel
 
På en hyfsat stor balkong skulle jag absolut ha en syrenbuddleja, fjärilarna är som galna i den!
Kärleksört finns det flera olika varianter av, det är bara att välja sin favorit.
Olika ängsväxter gillas så klart men de har kanske svårt att trivas på balkongen...
 
Lycka till!
 
 

Kommentera här: