1 December

Grodda själv
 
Att göra egna groddar är ett resurssnålt och billigt sätt att få färska grönsaker :)
Särskilt nu under vintern.
Jag brukar grodda alfalfa och mungbönor.
 
Så här går det till:
Lägg önskad mängd av de frön/bönor du vill grodda i en bra burk.
Häll över vatten och låt det stå över natten.
Häll av vattnet och skölj fröna/bönorna.
Ställ dem mörkt i rumstemperatur.
Skölj en till två gånger per dag tills groddarna är klara.
 
Du kan så klart köpa en sån där fin och dyr groddmojäng i en tjusig affär.
De är säkert jättebra.
Men annars kan du göra en egen.
Jag har två egentillverkade varianter som jag tycker är toppen.
 
En som funkar bra till mungbönor.
Tag en youghurt hink eller annan livsmedelssäker burk.
Det är bra om locket går att trycka fast.
Gör hål i locket med en spik eller liknande.
 
 
 Annan variant som jag anväder till alfalfa.
Tag en lite större glasburk.
Klipp till en bit tyll eller liknande tyg.
Sätt fast tyllbiten på burken med en gummisnodd.
 
Lycka till :)

Kommentarer:

1 Sanna:

skriven

Toppen bra ide! Har länge funderat på att testa på att grodda igen, var säkert 20år sedan sist...kanske dags att få tummen ur nu... ;)

SV: Kul att du gillade min ide också! =)

Tusen kramar tillbaka

Svar: Du kan få lite alfalfa av mig så att du kommer igång :)
Petra

Kommentera här: