12 December

Ha kvar din gamla mobil
 
Så länge den gamla mobilen fungerar ska den inte bytas ut.
Att tillverka en ny kräver massor av vatten och energi samt en mängd ovanliga jordartsmetaller.
Människor som jobbar med brytningen av dessa far ofta väldigt illa.
Dessutom drunknar världen snart i elektronikskrot. 
När du ändå måste byta lur, försök få tag på en begagnad.
Eller köp en Fairphone 2, det skulle jag göra om jag hade råd...
Där har de försökt ta miljö- och människohänsyn vid tillverkningen och delarna går att byta ut så livslängden blir längre än på en vanlig mobiltelefon.
 
Min mobil fick jag av en släkting när hon köpte ny.
Nu börjar den få svarta streck över skärmen och även om jag haft den i många år så känns det jobbigt att behöva skaffa en ny. Jag har bett äldste sonen höra med sina kompisar om någon har en fungerande telefon liggande. Hoppas få tag på en innan den jag har ger upp.
 
Hatar att skaffa nya saker!

Kommentera här: