2 December

Anlägg en Maskkompost
  
Det går bra att ha kompostmaskar i en hink under diskbänken :)
Så matar du dem med matrester och annat organiskt material.
Jag har mina i en stor balja i källaren men alla har ju inte en passande källare och det är nog lämpligare att ha dem i köket egentligen.
 
Det du måste tänka på:
Hinkens lock måste ha hål. Se till så att det inte blir för blött eller för torrt.
Maskarna måste få lagom mängd mat, lägg på lite försiktigt i början tills de kommit igång ordentligt.
Du behöver ha någon form av kolrikt strö. Jag använder gamla löv.
Kompostmaskar finns att beställa på nätet.
 
Så här såg det ut när min maskkompost var ny och jag hällde i maskarna jag fick med posten.
 
 
Jag klädde botten och väggar med fuktiga tidningar och grundade med löv.
Sen matar jag maskarna med te och kaffesump, äggskal, gamla krukväxter och avfall från köket som hönsen inte äter.
 
 
 
 

Kommentera här: